Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR)-ratunek z powietrza

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR)-ratunek z powietrza

Autor: Dariusz BOGUSZ

           LPR_w_liczbach_p3_www_2 Ostatnimi czasy dość często widziany jest w Rykach śmigłowiec LPR. Jest to znak ludzkiej tragedii, ale i nadziei jaką niesie  pojawienie się tej nowoczesnej maszyny ratującej życie i zdrowie obywateli naszego regionu. Nie wszyscy mieszkańcy mają wiedzę że Ryki posiadają lądowisko przyszpitalne umożliwiające LPR szybki transport lotniczy znacznie zwiększający szanse pacjenta na uratowanie zdrowia i życia.

            Duże odległości dzielące Ryki od specjalistycznych placówek medycznych oraz wypadki powodują niekiedy, że w celu ratowania życia i zdrowia osób np. z udarem mózgu, zawałem serca lub poszkodowanych w wypadku niezbędna jest interwencja Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jeśli pomoc nie przyjdzie na czas, ich szanse na przeżycie oraz późniejszy powrót do pełnej sprawności znacząco maleją.

            Eurocopter EC135 P2+ jest przykładem jak nowoczesny statek powietrzny i jego wyposażenie wpływa na wykonywanie zadań, które wpływają na stan bezpieczeństwa mieszkańców naszego regionu i kraju. Eurocopter EC135 P2+/P3 jest wielozadaniowym śmigłowcem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, który zastąpił śmigłowce Mi-2. Obecnie Polska jest w posiadaniu 27 śmigłowców Eurocopter EC135 P2+/P3 i jest to zdecydowana większość całej floty naszego pogotowia lotniczego. Śmigłowiec ten jest napędzany przez dwa silniki turbo wałowe, które są sterowane przez elektroniczny system FADEC (Full Authority Digital Engine Control).

            Pierwsze udane próby wykorzystania lotnictwa w celu ratowania życia i zdrowia ludzkiego w Polsce były podejmowane w okresie międzywojennym z wykorzystaniem załóg i samolotów będących na wyposażeniu ówczesnych aeroklubów i lotniczych jednostek wojskowych. Jednak dopiero zakup 23 nowoczesnych śmigłowców od francusko-niemieckiego konsorcjum Eurocopter EC 135 oraz symulatora lotów dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego spowodował, że lotnictwo sanitarne w Polsce zaczęło działać profesjonalnie z utrzymaniem 3-minutowej gotowości do podejmowania akcji ratunkowych. Pierwsza maszyna przyleciała do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego 7 września 2009 roku, a w grudniu 2009 r. rozpoczęła służbę w  krakowskiej bazie. Kilkukrotnie wzrosła liczba wykonywanych lotów. Obecnie śmigłowce wykonują ponad 9000 misji rocznie, spośród których 80 % stanowią loty do zdarzeń (loty HEMS).

            W 2015 roku dzięki środkom unijnym Polska zakupiła kolejne cztery nowe śmigłowce H135 w wersji P3, dzięki którym możliwe było utworzenie w 2016 r. na terenie kraju czterech nowych baz. Spowodowało to zwiększenie pokrycia kraju zasięgiem baz HEMS. To z kolei przekłada się na wzrost dostępności śmigłowców ratunkowych i skrócenie czasu dotarcia do pacjentów.

            Do zadań Lotniczego Pogotowia Ratunkowego należy wykonywanie lotów do wypadków i nagłych zachorowań i pomoc ich ofiarom, transport pacjentów wymagających opieki medycznej pomiędzy zakładami opieki zdrowotnej, lotniczy transport medyczny poza granice kraju oraz transport do Polski obywateli naszego kraju, ofiar wypadków lub nagłych zachorowań, do których doszło poza granicami Polski.

            Od początku istnienia Lotniczego Pogotowia Ratunkowego załogi śmigłowcowe i samolotowe przetransportowały ponad 116 tysięcy pacjentów. Obecnie śmigłowce stacjonują w 21 bazach stałych rozmieszczonych w całej Polsce oraz jednej bazie sezonowej w Koszalinie uruchamianej w czasie letnich wakacji. Nowoczesny śmigłowiec EC 135/H135 w ciągu kilkunastu minut jest w stanie dolecieć do miejsca wypadku oddalonego o 60 kilometrów w zależności od wiatru.

            Zespół Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego popularnie nazywany HEMS (z j. ang. Helicopter Emergency Medical Service)  jest w stanie rozpocząć proces leczenia od momentu przylotu na miejsce zdarzenia, a także szybko przetransportować chorego do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR) w ramach tzw. złotej godziny. Ponadto w skład LPR wchodzi także Samolotowy Zespół Transportowy (EMS – z j. ang. Emergency Medical Service) zlokalizowany na warszawskim lotnisku im. F. Chopina. Załogi samolotowe wykorzystują w swej pracy dwa samoloty Piaggio P.180 Avanti.

„LATAMY, BY RATOWAĆ” jest oficjalnym mottem LPR i codziennie wykonywana pracą na rzecz szeroko pojętego bezpieczeństwa.

Zdjęcia: Paweł BOGUSZ, Grafika: Dariusz BOGUSZ, Monika GĄSZCZYK