Mieszkańcy gminy Kłoczew chętnie korzystają z pomocy przy usuwaniu wyrobów, zawierających azbest, oferowanej w ramach polsko-szwajcarskiego programu współpracy. W ciągu ostatnich trzech lat w ten sposób pozbyli się prawie 420 ton szkodliwych substancji.
Podsumowanie dotychczasowych działań samorządu w tym zakresie zostało zaprezentowane podczas sesji Rady Gminy, która odbyła się w piątek 24 października.
Gmina Kłoczew korzysta z programu szwajcarskiego od trzech lat. Największym zainteresowaniem cieszył się pierwszy nabór, w którym właściciele budynków złożyli 72 wnioski o przyznanie dofinansowania na usuniecie ponad 183 ton wyrobów z azbestem. Rok później zrealizowano 40 wniosków i usunięto prawie 113,5 tony, a w bieżącym roku jest 38 wniosków, obejmujących około 120 ton szkodliwych substancji.
Z szacunkowych danych wynika, że w gminie Kłoczew zalega jeszcze około 7 tysięcy ton azbestu. Liczba ta w najbliższych miesiącach będzie mniejsza, ponieważ na początku listopada rozpocznie się nabór nowych wniosków o przyznanie dotacji, które będą realizowane w przyszłym roku.
Właściciele posesji mogą liczyć na sfinansowanie wszystkich kosztów, związanych z usunięciem, odbiorem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest. Sami muszą zadbać jedynie o nowy dach. Za pozbycie się szkodliwych substancji nie muszą płacić, ponieważ rozliczenia odbywają się między liderem projektu, którym jest samorząd województwa, a firmą, która zabiera azbest.
Najbliższy nabór rozpocznie się 3 i potrwa do 28 listopada. Dodatkowe informacje w tej sprawie można uzyskać osobiście w pokoju nr 12 urzędu gminy lub telefonicznie pod numerem: 25 754 31 99 wewnętrzny 17. Pełny regulamin i niezbędne formularze są też dostępne na stronie: www.kloczew.eurzad.eu.
(fot. sxc.hu)